تحلیل بازنمایی تروریسم در بازی های رایانه ای (با تکیه بر بازی جنرالز)
پایان نامه
- نویسنده حسین رجبعلی پور
- استاد راهنما مسعود کوثری هادی خانیکی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
امروزه بازی های رایانه به یکی از قدرتمند ترین رسانه ها جمعی موجود در سطح جهان تبدیل شده است. این رسانه دارای اثرگذاری عمیق و گسترده است و مخاطبان آن به دلیل خصوصیات منحصر به فرد این رسانه در برابر محتوای آن مقاومت کمی می توانند از خود نشان دهند. با این وجود متاسفانه این رسانه از سوی محافل علمی توجهی که لایق آن را بوده باشد کسب نکرده است. از سویی دیگر به نظر می رسد محتوای منتشر شده در این رسانه دارای همپوشانی وسیعی با اهداف، اولیت ها و علایق سیاستمداران و مراکز تصمیصم سازی در کشورهای سازنده این بازی ها است. این تحقیق در صدد است تا گوشه ای از خصوصیات و توانایی این رسانه در القای محتوای مورد نظر سازندگان را نشان دهد. و با استفاده از علم نشانه شناسی، تحلیلی از بازنمایی جهان خارج و مقوله تروریسم در یکی از بازی های رایانه ای محبوب را ارائه نماید. این تحقیق در نهایت به این نتیجه رسیده است که بازی «ژنرال ها» توسط مجموعه ای شبیه به یک تیم واکنش سریع رسانه ای در یک گفتمان شرق شناسانه مدرن پس از یازده سپتامبر به وجود آمده است که وظیفه دارد اولا افکار عمومی را در دنیا چه در کشورهای غربی و چه در کشورهای هدف درباره دلایل و اهداف حملات کشورهای غربی به بعضی کشورهای خاورمیانه آماده کند؛ ثانیا توجیه اعمال و رفتار ارتش های غربی در حمله به آن کشورها را بر عهده بگیرد و ثالثا افکار عمومی را در برای ماندن طولانی مدت کشورهای غربی و ساخت پایگاه های دائمی در کشورهای خاورمیانه آماده سازد. در این گفتمان، بازی ابتدا با رویکردی قطبی گرایانه تصویری کلیشه ای و ساده شده از تروریسم ارائه می دهد که در آن با دیدگاهی شرق شناسانه دشمن یا تروریست ها معرفی می شوند. در ادامه بازی با نشان دادن اقدامات تروریست ها، واکنش کشورهای غربی را در لشگر کشی به «لانه شر» اقدامی قابل قبول و غیر قابل اجتناب معرفی می کند. این نوشتار قصد تحلیل چگونگی این بازنمایی دارد.
منابع مشابه
بازنمایی خاورمیانه در بازی های رایانه ای مطالعه موردی بازی ندای وظیفه
بازیهای رایانهای به شکلی نشانهشناختی حامل نشانههاییاند که مبین روابط گفتمانی و ایدئولوژیکی میان سازندگان آن و دیگران است. ندای وظیفه یکی از بازیهای رایانهای است که حامل این نشانگان ایدئولوژیکی است؛ و میتوان با رویکرد پسااستعماری به نقل آن پرداخت. نشانگانی از سلطهی امپریالیسم غرب و آمریکا در برابر جهان سوم و بالاخص خاورمیانه. این پژوهش در سنت نظری مطالعات فرهنگی و با تاکید بر ...
متن کاملتطبیق موردی 9 بازی رایانه ای آموزشی با اصول و استانداردهای عمومی طراحی بازی های رایانه ای آموزشی
پژوهش حاضر باهدف تحلیل محتوای بازیهای رایانهای آموزشی بر اساس اصول و استانداردهای عمومی طراحی بازی است. پرسشهای اساسی این پژوهش عبارتاند از: 1. آیا بازیهای رایانهای آموزشی تولیدشده بر اساس استانداردهای طراحی بازیهای رایانهای جدی ساختهشدهاند؟ 2. آیا بازیهای رایانهای آموزشی تولیدشده با عناصر و اصول عمومی طراحی بازی مطابقت دارد؟ روش پژوهش، توصیفی و از نوع تحلیل محتواست. جامعه آماری ای...
متن کاملنقش معماری در باورپذیری بازی های رایانه ای
این مقاله نقش معماری در ایجاد حس غوطه وری در فضاهای بازی های رایانه ای را مورد مطالعه قرارمی دهد. موضوع این پژوهش از اهمیت بسیاری برخورداراست چراکه رایانه و رسانه های جدید تاثیر بسیار مهمی بر تصور انسان از گذشته، حال و آینده گذاشته و فرایند طراحی معماری در فضای واقعی را نیز دستخوش تغییر نموده اند. روش تحقیق این پژوهش از نوع بنیادی و توصیفی-تحلیلی است، که با مقایسه انواع بازی های رایانه ای دهه ا...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023